ltets
A legegyszerbb, egyben az egyik leglnyegesebb feladat. Tantst mr korn, 8-10 hetes korban megkezdhetjk. Termszetesen ekkor mg jtkos formban ksztessk a kutyt l helyzetbe gy, hogy behajltott jobb keznk mutatujjt figyelmezteten tartjuk, a hvelyk- s a kzps ujj kz pedig jutalomfalatot tve prbljuk figyelmt magunkra irnytani. Amikor szreveszi vagy megrzi a falatot, nhny felugrsi ksrlet utn magtl lel, s minden idegszlval rnk figyel. A kutya vezetje ekzben folyamatosan hangoztassa az "lj!" hangjelet. Amikor az ls megtrtnt, haladktalanul adja oda a jutalmat, s dicsr szavakkal rassza el a klykt.
Amennyiben ksbb, nvendk- vagy felnttkorban kerl sor az ls tantsra, ms mdszert kell alkalmazni. Nagyon lnyeges a tants sorn, hogy milyen krnyezeti hatsok rik a kutyt. Trekedjnk arra, hogy minl kevesebb figyelemelvon inger rje, ezrt az alapvet fegyelmi feladatokat ingerszegny krnyezetben tantsuk kutyinknak. Amikor itt mr eredmnyes a munka, vigyk idegen helyre s fokozatosan egyre ingergazdagabb terletekre. Fordtsunk itt is nagy figyelmet a kvetkezetessgre.
A tants sorn szksges segdeszkzk: nyakrv, rvid s hossz vezetk, jutalomfalatok.
A feladat rvid ismertetse: A kutya kzvetlen elttnk ljn, s folyamatosan nzzen a szemnkbe. A tants vgn el kell rni, hogy kln parancs nlkl automatikusan ljn le az albbi feladatoknl:
-
lb mellett kvetskor, ha megllunk, ljn a lbunk mell;
-
behvskor mindenkor ljn elnk;
-
apportrozskor a behozott trggyal a szjban ljn kzvetlenl a gazdja el.
A tantskor alkalmazott parancsok:
-
hangjel, az "lj!" parancs;
-
kzjel, a figyelmezteten elretartott, hajltott kar, a mutatujj elre mutatsval.
A fiatal s felntt kutyk tantsnl clravezet az enyhe knyszer alkalmazsa. Ez abbl ll, hogy az egyik kzzel a nyakrvnl fogva felfel hz mozdulatot, a msik kzzel viszont a vesetjkon lefel hat nyom mozdulatot vgznk egyidejleg. Ennek hatsra a kutya lelsre knyszerl annak ellenre is, hogy eleinte ellenllst fog kifejteni.
2. Az elbbihez hasonlan vgezzk a feladatot annyi klnbsggel, hogy rvid przon tartjuk kutynkat. Ezzel fogjuk a felfel irnyul hzst vgezni jobb keznkkel, mg bal kzzel a fart nyomjuk lefel. Amennyiben ellenllst tanst ebnk, gy a bal kz hvelyk- s mutatujjval a vesre enyhe nyomst gyakorolunk, vagyis fjdalomrzetet keltnk. Kzben folyamatosan az "lj!" parancsot ismtelgetjk. Amikor lel, megdicsrjk, s a knyszert cselekvst megszntetjk, majd simogatssal megnyugtatjuk. A feladatot gy gyakoroljuk tbbszr egyms utn, majd jtkkal oldjuk fel a feszltsg alatt lv kutyt. Nhny napos gyakorls utn mr szinte alig kell alkalmazni knyszert.
3. A kutyban rgzl a feladat lnyege, s szinte mr nllan, az "lj!" parancs hallatn lel. Esetleg mg jelzsrtkkel, a fartjk rintsvel s a prz enyhe felfel mozdtsval tkletes vgrehajtst kapunk.
4. Kvetkez lps, amikor szemben llunk a kutyval, s minden knyszert eszkz s mozdulat nlkl kiadjuk a mr ismert hangjelet. Ezzel egyidejleg jobb karunkat krnykben behajltva, a kutya orra eltt felemeljk, s mutatujjunkat figyelmezteten tartjuk. Ez a mozdulat utal az elzekben hasznlt hz mozgsra, ami a kutyban a negatv lmny emlkt breszti fel, s ellenlls nlkl vgrehajtja a kapott parancsot: lel. A dicsret termszetesen most sem maradhat el. Ez lehet dicsr sz, jutalomfalat, simogats stb. Arra mindig gyeljnk, hogy a tantand kutya lskor keresse szemvel a kikpzje tekintett, vagyis akarjon kontaktust teremteni. Ez a ksbbi bonyolultabb feladatok vgrehajtsnl elengedhetetlen lesz.
5. Amikor kzvetlen kzelnkben az ltets vgrehajtsa tkletes, tovbblphetnk, s fokozatosan, elszr nhny mterrl, majd tvolabbra menve prbljuk vgrehajtatni a parancsot. Az "lj!" hangjellel azonos idben alkalmazzuk a mr ismertetett kzjelet is. A feladat vgrehajtst kveten soha ne hvjuk magunkhoz kutynkat, hanem menjnk vissza hozz, s ltvnyos dicsret kzepette szabadtsuk fel az lsbl.
Amikor gy rezzk, hogy kutynk ismeri a kz- s hangjelet, ttrhetnk a mozgs kzbeni feladat vgrehajtsra, vagy kombinlhatjuk az lst ms feladatok vgzsvel is, amiket majd az elkvetkezendkben fogunk bemutatni. |