A klykkori jtk fontossga
A klykk jtknak nagyon fontos szerepe van az llatok fejldse s ksbbi viselkedse szempontjbl. A jtk nem csak a jkedv kifejezje, hanem az energia levezetsben is segt, valamint ltala ismerkedhetnek meg a klykk a klnbz trgyakkal, a fajtatrsakkal s a krnyezetkkel, gy a gazdjukkal is.
A klykllatok szemlyisgnek alakulst dnten befolysoljk az let els heteinek trtnsei. jszltt kor els kt hetben a veleszletett reflexek (szop-s nyel), illetve a stimulcit ignyl (szklet-s vizeletrtsi) reflexek hatrozzk meg az llat viselkedst. E korai idszakban a tej, mint tpllk, a nyugodt, meleg s biztonsgos krnyezet elengedhetetlen az egszsges fejldshez. A klykk korai kzbevtelt sokig eltltk, de ma mr tbb szakrt is egyetrt abban, hogy a kzbevtel nem rtalmas, st a gazda szagnak megismersvel, a hmrskletvltozs megtapasztalsval, mint korai, pozitv tapasztalat, inkbb hasznos a kiskutya fejldsre nzve.
A msodik hetet kveten, a szemek kinylsval s a halls finomodsval j lehetsgek trulnak a klykk el. Ilyenkor kezddik a krnyezet felfedezse. Lnyeges, hogy a felfedezsre vr vilg megfelel mennyisg s minsg ingert nyjtson a klyknek, mind mentlis, mind fizikai, mind szocilis tren. A 3-12. htig tart korszakot a korai szocializci idszaknak nevezzk, amelyet szmos olyan trtns s tanuls jellemez, mely meghatroz a klyk ksbbi szemlyisgnek kialakulsban.
A klykket r ingereket ngy nagyobb csoportba sorolhatjuk. Ezek a kvetkezk:
1. lettelen krnyezet fizikai ingerei (hangok, fnyek, hmrsklet, stb.) 2. anya, vagy elsdleges gondoz 3. alomtrsak, ksbbi fajtrsak 4. egyb llnyek, kztk az ember
A 3-5. ht kztti idszakban a legmeghatrozbb az alomtrsakkal s az anyval kapcsolatos jtkos tanuls, hiszen a fajtrsak kztti viselkeds alapjainak elsajttsa ekkor kezddik. Az egymssal folytatott jtk sorn a klykk gyakoroljk a dominns, vagy ppen ellenkezleg a megad viselkeds elemeit. A jtk, tovbb lehetv teszi a feldertst, felfedezst s ms, ksbb fontoss vl tevkenysgek gyakorlst is.
A kutyk -kevs kivteltl eltekintve- jtkos viselkedsket egsz letkben megtartjk s ez fontos rszt kpezi az emberekkel (gazdikkal) kialaktott kapcsolatuknak. Egyre inkbb teret nyer az a felfogs, hogy a klykk korai nevelst, a klvilg ingereivel val tallkozsokat nem vletlenszer trtnsekknt kell kezelni, hanem komoly megfontolsok alapjn, felptett rend szerint kell szablyozni. Az 5-10. ht kztti idszak idelis a korai nevels elkezdshez. Ez az idpont azrt is fontos, mert ltalban ebben az idszakban kerlnek j gazdhoz a klykk. A jtkos nevelst mr a klyk hazavitele utni pr napban -ha megszokta j krnyezett- elkezdhetjk.
A szocializci fontos rszt kpezi az idegen fajtrsakkal val ellenrztt ismerkeds s jtk. Ha lehetsgnk van, rdemes a klykket olyan szisztma szerint oltatni, hogy 8-10 hetes kortl tallkozhasson idegen kutykkal is. Sok helyen mr indtanak gynevezett vds csoportokat a kutyaiskolkban, ahol a tants clja elsdlegesen a tbbi klykkel, s a csoportba bevitt s biztosan helyesen viselked felntt kutykkal val tallkozs, jtk s ismerkeds. |