Kutya az vodban?
A gyerekek biztonsgos kapcsolata a kutyval
Sok gyerek fl a kutytl. Nmelyik nemcsak a nagytest fajtktl vagy a fekete sznektl, amelyek a mretknl, sznknl fogva ijesztnek hatnak. Szinte minden vodai csoportban tallhat egy-kt gyerek, aki brmilyen mret s kinzet kutya ltvnytl kpes flelmben elmeneklni.
Az vodskorban lv gyerek egyltaln nem kpes klnbsget tenni a klnbz mdiumokban gyakorta flbukkan balesetek horrorjelentsei s a tnyekre alapul valsg kztt. Azt meg vgkpp nem tudhatja, hogy az ember s kutya kztt elfordul konfliktusok tlnyom tbbsgben az ember az, aki leginkbb tudatlansgbl fakadan elidzje a srlsekkel vgzd baleseteknek. Ezen a helyzeten azonban knnyen lehet vltoztatni, radsul gy, hogy a gyerekeknek risi lmnyt s szrakozst jelentsen a tanuls. Vlemnyem szerint helytelen a gyerekeket a vlt biztonsg szempontjbl a kutyktl tvol tartani, vagy pedig belemagyarzssal mg jobban a flelem irnyba terelni ket. ppen ellenkezleg: a bartsgot s megbecslst kifejez kzeledsre tantva sokkal biztonsgosabb viszony alakthat ki gyerek s kutya kztt.
Ezt a clt szolglva szeretnk az albbiakban mr ltalam – klnbz nmetorszgi vodkban – sikerrel levezetett projektrl beszmolni.
A kutyval val kapcsolatfelvtel
A kutyktl val flelem legyzshez elengedhetetlenl szksges, hogy a gyerekek kapcsolatba kerljenek egy kutyval. Csak akkor tud az elfordulhat veszlyes helyzetekben helyesen reaglni, ha a gyerek s a kutya kztt biztos kommunikcis kapcsolat jn ltre. Ennek elsajttsa mellesleg nveli a gyerekek ltalnos magabiztossgt is. Viszont ppen az egy vods kor gyermeket nevel csaldok kzl tartanak legkevesebben kutyt. Ennek rthet magyarzata, hogy az egzisztencijt pteni igyekv fiatal csald mindennapi letbe a gyereknevels rengeteg idt s energit ignyl letmdja mell nehezen illeszthet be egy kutya tartsa. Ezrt ezeknek a gyerekeknek szinte egyltaln nem ll mdjukban igazi, l llattal kapcsolatba kerlni: ismeretanyaguk plssllatokra, rajzfilmfigurkra, virtulis jtkkutykra korltozdik. A parkban vagy az utcn egy l kutyval val tallkozs azonban teljesen vratlan helyzet el lltja ket.
A pedaggival, gyermekpszicholgival foglalkozk kzl fleg Luitgart Brem-Grser tanulmnyaibl ismert, hogy a gyerekeknl kb. a negyedik letvkben alakul ki az a termszetes vgy, hogy keresik a kapcsolatot az llatokkal, s megprblnak jtsztrsi kapcsolatba kerlni velk. Ehhez prosul, hogy minden gyerekben alaptulajdonsgknt nagyfok kvncsisg is van. rdekes itt megemlteni mg egy ausztrliai felmrst is, melyet Sydney klnbz iskoliban vgeztek el, 10 v alatti gyerekekkel. Az iskolk udvarn, a gyerekek tudta nlkl egy terpis kutynak kikpzett, nyugalmas labrador szukt ktttek ki. A sznetben az udvarra rkez gyerekek 80 %-a simogatni kezdte az ismeretlen kutyt. Azokban az iskolkban, ahol egy vvel korbban a kutykkal szembeni helyes magatartsrl szl programot folytattak le, csak a gyerekek 20%-a prblkozott az ismeretlen kutya simogatsval.
A fentiek is megerstettk bennem azt az elkpzelst, amely szerint az vodkban lehet a legintenzvebben s legmaradandbban a gyerekeknek megtantani az llatokkal szembeni helyes viselkedst, belertve a hzillatok alapvet tartsi s gondozsi szablyait is.
llnyek egyms kztt
A projekt, amellyel az vodkban dolgozom, az albbi hatsokat vltja ki a gyerekekbl:
• Alapjban pozitv hozzllst a kutyval, mint llnnyel szemben. Az oktats utn a gyerekek kivtel nlkl nyitottak lesznek, elfogadjk a kutyt, mint llnyt. • A gyerekek elfogadjk, hogy a kutynak, mint llnynek is megvannak a sajt szksgletei. Igyekeznek gy bnni az llattal, ahogy elvrjk, hogy velk bnjanak a felnttek vagy gyerektrsaik. • Alapszinten megtanuljk az ember s a kutya kztti kommunikci lehetsgeit. Azok a gyerekek, akik a kutyk alapszint jelzsrendszert megrtik, sokkal magabiztosabb fellpsek lesznek a kutykkal, st ltalban minden llattal szemben. Ennek mellkhatsaknt megtanuljk a gyerekek, hogy az emberi beszden kvl mg tovbbi kommunikcis lehetsgek is rendelkezskre llnak, melyeket helyesen az egyms kztti kapcsolataik sorn is hasznlhatnak. • A gyerekek megtanuljk, hogy melyek az alapszablyok s a helyes viselkedsi formk egy ismeretlen kutyval trtn tallkozs esetn. A gyakorlatok sorn elsajttjk a helyes testtartst s hanghordozst. Azoknl a gyerekeknl, akik a projektben rszt vesznek, mr a foglalkozsok lefolysnak rvid ideje alatt is szrevehet, hogy figyelnek testtartsukra s hangsznkre az egymssal val kommunikci sorn is. • Szoros bizalmi rzs llapott ismerik meg a gyerekek. Az alapveznyszavaknak engedelmesked kutya ltvnya szinte minden gyerekben maradand pszichikai lmnyt hagy htra. A megrinthet, megsimogathat, meglelhet, przon vezethet kutyval kapcsolatos kzvetlen lmnyanyag ktsgtelenl ersti a gyerekek felelssgtudatt. • A kutyval trtn egyttes jtk s a feladatok sikeres megoldsa kiterjeszti s ersti a gyerekek szocilis s rzelmi hatskrt. Megtapasztaljk, hogy egy llny reakciit a sajt viselkedskkel befolysolni tudjk.
Felkszls a ngylb vendgre
Mindenki, aki a kutyt valamilyen terpis, mozgssrlt-segti munkra vagy szocilis intzmnybe val ltogatsra hasznlja – sszefoglalva egyre gyakrabban llatasszisztlt munknak nevezzk ezeket a tevkenysgeket –, ismeri a kezdeti ellenkezseket, akadlyokat, szkeptikus hozzllsokat. Kezdetben nekem is szmtalan ellenkezssel s negatv hozzllssal kellett szembeslnm. Tapasztalataim alapjn azonban egyltaln nem azon mlik a siker, hogy milyen jogi keretszablyok lteznek, vagy hogy milyen pnzgyi lehetsgekkel rendelkeznek az intzmnyek vagy ppen a szlk. Ahol az vodk vezeti igazn akartk, s a projekt oldalra lltak, ott a szlk egyetrtettek vele. Ezekben az vodkban mr sikerrel bevezettk, s most mr vente megismtlik az llatok ltal tmogatott oktatst s nevelst.
A gyerekek, a szlk s az vodai szemlyzet rszre egyarnt fontos a j elkszts. A program megkezdse eltt az voda szemlyzetnek tjkoztatnia kell a szlket, s beleegyezsket kell krni ahhoz, hogy a gyerekk rszt vehessen a kutys foglalkozsokon. Tjkozdni kell arrl, hogy van-e a gyerekek kztt kutyaszrre allergis beteg. Az vodt ltogat kutyknak terpiskutya-kikpzsben kell rszeslnik, vagy minimum kt szakember eltt, kt klnbz helysznen s idpontban egy specilis teszten sikeresen meg kell felelnik. Termszetesen rendelkeznik kell a szoksos llategszsggyi oltsokkal s a rendszeres fregtelentsrl szl igazolssal. Az vodba ltogat kutyk nem tartzkodhatnak az voda konyhjban, lelmiszer-troljban. A kutya a ltogatskor nem lehet beteg, s meg kell felelnie a fajnak megfelel tisztasgi s higiniai kvetelmnyeknek. A szuka kutyk a tzelsi peridus 14–20. napja alatt nem vehetnek rszt az vodai ltogatsokon.
Az els napon nincs a kutya jelen a foglalkozson. A gyerekek szban s fnykpek segtsgvel kapnak elksztst. Kapcsold tevkenysgknt kutya rajzolsa, gyurmzsa, kutyakeksz hzilagos stse egszti ki az elkszt fzist. Ezek mindegyike jl beleilleszthet az vodk norml pedaggiai tematikjba.
Vgre jn a kutya!
A gyerekek megfelel elksztse jl lemrhet azon a flfokozott, kvncsi llapoton, amikor mr alig vrjk a kutya megrkezst az vodba. A kutytl fl gyerekek kln figyelmet s bnsmdot kapnak az vnktl, s tlem is, de termszetesen teljes jog rsztvevi maradnak a csoportnak, s fokozatosan, clirnyosan trtnik meg a flelmi blokdjuk leptse. Eddigi vodai ltogatsaim sorn kivtel nlkl mindegyik kutytl fl gyerekben sikerlt megszntetnem a flelmet kivlt okokat.
Fontos szempont, hogy a kutyk vodai ltogatsa ne jelentsen stresszhelyzetet se a gyerekeknek, se a kutyknak, se az vodai szemlyzetnek. Ezt megelzni csak jl tgondolt s megszerkesztett oktatsi tervvel, nagyfok gyerek- s kutyaismeret birtokban lehet. Idnknt vagy a gyerekek, vagy a rsztvev kutyk koncentrlkpessge albbhagy. Ha csoportok ltszma nem tbb, mint 15 f, akkor tapasztalataim szerint kt kutyval grdlkenyen s stresszmentesen levezethet a foglalkozs.
Az sszesen ngy alkalommal trtn kutys ltogats s foglalkozs tmit az albbiak szerint lehet sszefoglalni:
1) A gyerekek s a kutya klcsns kontaktusfelvtele; 2) A kutya kommunikcis lehetsgei; 3) A helyes reakcik s a helyes viselkeds idegen kutyval val tallkozs (esetleges tmads) esetn; 4) Bizalmi viszony kialaktsa, kzs jtk, feladatmegolds a kutyval.
Az ltalam kidolgozott tematika szerint foly „Kutya az vodban” projekt mr tbb mncheni vodban otthonra tallt. A jv tanvtl tovbbi vodk is jeleztk mr nlam rdekldsket.
Ezzel prhuzamosan kidolgoztam az ltalnos iskolk msodik, harmadik s negyedik osztlyra szabott programot is. Ennek ksrleti bevezetse kt iskola 4. osztlyban sikeresen megtrtnt, s a gyerekek s a tanri kar rszrl is nagyon j rtkelst kapott. A szeptemberi iskolakezdsre j nhny iskoln kvl a bajor oktatsi hivatalok nhny szakembere is jelezte rdekldst.
A trtntek visszavonhatatlanul meggyztek arrl, hogy mennyire fontos szakszeren foglalkozni a jelen gyermekeivel, akikbl a jv potencilis kutyatarti lesznek. Meggyzdssel vallom, hogy az oktatsi programban aktvan rsztvev gyerekek hozzllsa az llatvilghoz, a fajnak megfelel kutyatartshoz egszen ms lesz, mint a tbbieknek. A fent emltett vodai csoportokbl, iskolai osztlyokbl kevesebb esllyel kerlnek majd ki llatknzsra hajlamos emberek. Vgl, de nem utolssorban elenyszen csekly eslyk lesz arra, hogy kutys baleset ldozatai legyenek. |